En viktig del av vår verksamhet är att vi är med och finansierar forskarresor till konferenser runt om i världen. I dessa sammanhang kan forskare från världens alla hörn lära av varandra, utbyta kliniska erfarenheter och knyta kontakter för framtida projekt.

Matilda Liljedahl, som är ST-läkare och Docent, besökte nyss Onkologidagarna i Malmö för att ta del av aktuell forskning, samt presentera sitt app-projekt som hon har tillsammans med Amelie Toft Morén. Appen, som de utvecklar tillsammans med programmerare, hjälper läkare att mer effektivt kunna skriva sjukintyg till patienter som skall genomgå behandling för bröstcancer.

Vi bad henne berätta mer om sin resa:

”I mars fick jag genom reseanslag från Jubileumsklinikens Cancerfond möjlighet att åka på Onkologidagarna som är ett nationellt möte för forskare och sjukvårdspersonal som arbetar med cancer. Denna gång hölls mötet i Malmö och samlade drygt 300 deltagare. Under mötet kunde jag ta del av aktuell forskning och utveckling inom onkologin både i och utanför Sverige.

Jag fick också möjlighet att träffa kollegor från andra delar av landet. Aktuella teman under detta år var möjligheterna med AI, nya behandlingar såsom CAR-T samt en ny nationell cancerstrategi som är under utveckling.

Under Onkologidagarna fick jag också möjlighet att presentera ett projekt som jag och kollega Amelie Toft Morén utvecklat på Jubileumskliniken. Vi har tillsammans med programmerare tagit fram en applikation som hjälper läkare att skriva sjukintyg till patienter som skall genomgå behandling för bröstcancer.

Sjukskrivningsappen gör att läkaren kan skriva ett sjukintyg på 45 sek istället för 7,5 min och eftersom vi läkare skriver många sådana intyg varje vecka kommer vi spara mycket tid. Vi fick långa applåder för vårt projekt och kommer fortsätta att arbeta med att utveckla appen till fler diagnoser på Jubileumskliniken.

Jag hade också forskningskollegor som deltog på resan och i pauserna passade vi på att diskutera våra pågående forskningsprojekt. Det är ofta extra givande att diskutera sina egna forskningsprojekt precis när man hört ett intressant föredrag från en annan forskare.

Jag vill tacka Jubileumsklinikens cancerfond för möjligheten att komma iväg på resan.”

Tusen tack Matilda för att du delar med dig!